miesiączka

Kobiece sprawy

PMS – czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS z ang. Premenstrual Syndrom pojawia się w drugiej połowie cyklu, po zakończeniu dni płodnych, ale przed pojawieniem się miesiączki. Charakteryzuje się przede wszystkim rozdrażnieniem, smutkiem, agresją, stanami depresyjnymi, większą wrażliwością, a nawet płaczliwością, zmęczeniem, nadwrażliwością piersi, wykwitami skórnymi, wzdęciami i wieloma innymi objawami zarówno psychicznymi jak i somatycznymi.

PMS z ang. Premenstrual Syndrom pojawia się w drugiej połowie cyklu, po zakończeniu dni płodnych, ale przed pojawieniem się miesiączki. Charakteryzuje się przede wszystkim rozdrażnieniem, smutkiem, agresją, stanami depresyjnymi, większą wrażliwością, a nawet płaczliwością, zmęczeniem, nadwrażliwością piersi, wykwitami skórnymi, wzdęciami i wieloma innymi objawami zarówno psychicznymi jak i somatycznymi.

PMS skąd się bierze? Główną przyczyna jest występowanie cyklu owulacyjnego, a co zatem idzie zmniejszenie ilości produkowanych hormonów przez jajniki w drugiej połowie cyklu, czyli tzw. fazę lutealną. Prawdopodobnie w tym okresie cyklu dochodzi również do zaburzeń w funkcjonowaniu neuroprzekaźników, szczególnie szlaków serotoninergicznych, które maja wpływ na nasz nastrój. Podatność na PMS może być zatem predyspozycją indywidualną zależną od podatności na wahania hormonalne, predyspozycją genetyczną lub zależeć od funkcjonowania neuroprzekaźników.

Niestety nie opracowano jeszcze leków, które całkowicie likwidowałyby objawy PMS. W skrajnych przypadkach, gdy objawy się nasilają i znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie, PMS leczy się antydepresantami. Do naturalnych metod łagodzenia PMS należy dieta oraz ruch. Objawy PMS złagodzą witaminy z grupy B, staraj się jeść jak najwięcej pełnoziarnistego pieczywa, orzechów i jajek (przede wszystkim żółtek), bananów i szpinaku. Kolejną witaminą która może być sprzymierzeńcem w walce z PMSem jest witamina E. Znajdziesz ją w orzechach, słoneczniku, awokado czy oliwie z oliwek.

Objawy PMS łagodzą także magnez i potas. Magnez ma działanie tonizujące na nasz układ nerwowy. Dostarczymy go do organizmu spożywając brązowy ryż, orzeszki ziemne, migdały oraz gorzką czekoladę (z zawartością minimum 70% kakao). Źródłem potasu są głownie pomidory i banany. Potas reguluje gospodarkę wodną organizmu dlatego zmniejsza charakterystyczny w trakcie PMS obwód brzucha.

W trakcie PMS staraj się nie spożywać nadmiernej ilości soli, która zatrzymuje wodę w organizmie. Staraj się ograniczyć cholesterol, który wzmaga produkcję estrogenu, którego w drugiej połowie cyklu i tak jest w nadmiarze. Ogranicz spożywanie alkoholu, który może utrudniać wchłanianie witamin i minerałów potrzebnych do łagodzenie PMSa. Unikaj kawy oraz herbaty które mogą nasilać nerwowość.

Dbaj o siebie! W trakcie PMSa warto zwrócić uwagę na aktywności, które sprawiają tobie przyjemność, a także pobudzą wzrost endorfin – uprawianie sportu może być kojące dla organizmu w drugiej połowie cyklu. Staraj się nie forsować organizmu i oszczędzaj siły.

poznaj produkty Bella

aplikacje dla kobiet

Nasza strona używa plików Cookies w celu zapewniania wygody korzystania z serwisu oraz w celach statystycznych. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na politykę cookies Rozumiem

Witaj ponownie! Zaloguj się

Zaloguj się do Bella Woman, przeczytaj magazyn online, obejrzyj najnowsze filmy i sprawdź co nowego w energetycznym Świecie Bella!

Jeśli nie masz jeszcze konta - załóż je tutaj

Zaloguj
Przypomnienie hasła